Föräldrakooperativet Humlan

Föräldrakooperativet Humlan

I en gul trävilla med vita knutar i Hästhagen i Tureberg ligger förskolan Humlan som är ett väl fungerande föräldrakooperativ sedan 1986. Huset är omgivet av egen lummig trädgård med gungor, rutschkana, sandlåda och lekstuga.

Vi är en förskola i det lilla formatet. Humlan sätter barnens trygghet och utveckling i centrum. Varje barn ges utrymme att utvecklas i sin egen takt och efter sina egna behov.

Humlan är ett föräldrakooperativ

På Humlan engagerar föräldrarna sig i barnens vardagsmiljö. Tillsammans ansvarar vi för inomhus- och utomhusmiljön, vilket ger en unik inblick i barnens vardag.

Vi ger barnen livskvalitet

Vi tror på det lilla. Små barngrupper ger en trygg och lugn miljö. Personalen har tid att se barnens behov. Barnen känner sig bekräftade av personal, andra barn och föräldrar. Ett positivt bemötande bygger på trygghet som barnen kan ta med sig in i framtiden.

Vi bygger barnens framtid

Vi föräldrar lär känna varandra eftersom vi fixar och jobbar tillsammans. Vi kan påverka våra barns arbetsplats. Det är ingen anonym grupp barnen går till på morgonen utan barnen känner varandra väl.

Humlan är uppdelad i två åldersavdelningar. De äldre barnen är i sin tur uppdelade i mindre åldersgrupper.